Programma

Gezond gewicht

Een gezond gewicht hebben en behouden is niet makkelijk. Overal om ons heen is eten en drinken in overvloed beschikbaar. Daarnaast zijn er allerhande (hulp)middelen die ervoor zorgen dat we steeds minder hoeven te bewegen en is er steeds meer stress omdat we veel verwachten van onszelf en van elkaar.

 

Wist je dat stress een slechte invloed heeft op je gewicht? En ook op je slaapkwaliteit? Als je last hebt van chronische stress en vermoeidheid slaat je lichaam meer vet op. Je krijgt dan meer ‘snaaizin’ en minder trek in gezonde voeding of bewegen.

 

En weinig bewegen kan weer leiden tot slecht slapen. Vermoeidheid, stress, slapen, eetgewoontes en bewegen hebben met elkaar te maken. Daarom is het zo belangrijk dat je bij het afvallen óók je gewoontes aanpast.

 

Wil jij iets doen aan je gewicht en je gewoontes?

Ben je echt te zwaar geworden? Dan kun je daar last van krijgen. Omdat je niet meer lekker in je vel zit en omdat je meer risico loopt op gezondheidsproblemen zoals bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en/of diabetes type 2. Door een gezonder gewicht en een gezondere leefstijl kun je dit voorkomen. Wetenschappelijke studies laten zien dat diabetes type 2 patiënten door het aanpassen van hun leefstijl minder of geen medicatie hoeven gebruiken omdat hun bloedwaarden gezond(er) zijn. Leefstijlinterventies zijn voor veel mensen een effectieve behandelstrategie.

 

Hoe ziet het programma eruit

Bij veel diëten en andere kort durende begeleidingsvormen vallen mensen vaak snel weer terug in hun oude patronen, met alle gevolgen van dien. Weer terug bij af, of soms nog wat verder weg van waar men begon. Duurzame (gedrags)verandering heeft tijd en aandacht nodig. Voor het CooL programma wordt daarom ook twee jaar de tijd genomen. Dat lijkt misschien lang, maar dit geeft jou de tijd om onder onze begeleiding in een realistisch tempo écht en blijvend te kunnen veranderen.

 

Het CooL programma kent twee fases:
o fase 1 voor de gedragsverandering, en
o fase 2 voor gedragsbehoud.


In totaal duurt het programma 2 jaar. Het programma bestaat in totaal uit
o een intakegesprek
o 16 groepsbijeenkomsten van elk 1,5 uur en
o 7 individuele coachgesprekken van 45 minuten.


Je hebt ongeveer 1 keer per maand een afspraak. Dat kan een groepsbijeenkomst zijn of een individuele afspraak. De groepsbijeenkomsten worden vooruit gepland zodat je er rekening mee kunt houden. De individuele gesprekken met je coach plan je samen in overleg in. In de eerste fase (gedragsverandering) zie je elkaar iets vaker, in de tweede fase (gedragsbehoud) wat minder vaak.

 

Fase 1Fase 2

Groepssessie 1: kleine aanpassingen: groot effect
Groepssessie 2: lekker eten geeft structuur
Groepssessie 3: kom in beweging
Groepssessie 4: slapen en ontspanning
Groepssessie 5: gezond leven is plannen
Groepssessie 6: hoe maak ik mijn acties tot een succes?
Groepssessie 7: hoe gezond is jouw weekend?
Groepssessie 8: hoe blijf ik in beweging?

Binnen fase 1 werken we naast de 8 groepssessies met 4 individuele coachgesprekken (inclusief intake/out-takegesprek fase 1).

Groepssessie 1: wat is je doel?
Groepssessie 2: voeding
Groepssessie 3: beweging, waar zit je kans?
Groepssessie 4: je energiehuishouding
Groepssessie 5: time management
Groepssessie 6: succesvolle verandering
Groepssessie 7: informatie overload
Groepssessie 8: op eigen voet verder

Fase 2 sluit aan op fase 1, na ongeveer 8-10 maanden. We werken in nogmaals 8 groepsbijeenkomsten en 4 individuele coachgesprekken (inclusief intake fase 2/out takegesprek totaal programma) aan jouw persoonlijke doelen op gebied van leefstijlverandering en gedragsbehoud.

Deze fase is gericht op het behouden van je gewicht en je nieuwe, goede gewoontes.Deze fase duurt circa 14-16 maanden. Het totale programma duurt ongeveer 2 jaar.

Het CooL programma is bewezen succesvol

Iedereen die wil afvallen heeft daarvoor zijn/haar eigen redenen. Binnen het CooL programma staan jouw doelen centraal. Naast de individuele contacten met je coach werk je deels samen met anderen in een vaste groep aan je leefstijl: de kracht van een groep is groot, je kunt elkaar stimuleren, ondersteunen en motiveren.

 

Wat ga je allemaal ontdekken?
o Beter eten. Eten is gedrag: je leert jezelf voeden in plaats van vullen.
o Goed slapen. Slapen is van levensbelang: slaap en gezond gewicht hebben alles met elkaar te maken.
o Verandering mindset. Stop met jezelf veroordelen, focus op je groeikracht in plaats van je wilskracht.
o Meer bewegen. Je ontdekt wat jou (wél) in beweging brengt.
o Vaker ontspannen. Je leert hoe je ontspanning inzet voor een gezonder gewicht.

 

Kortom: je gaat ervaren hoe je gezondheidswinst behaalt door middel van leefstijl, waarbij je ontdekt dat kleine aanpassingen veel kunnen veranderen. Een doorbraak naar een fitte en vitale versie van jezelf!

 

Wordt het CooL programma in alle gevallen volledig vergoed?

Het overgrote deel van de verzekeraars vergoedt het programma volledig, zonder dat je als deelnemer zelf iets hoeft te doen. Met een verwijzing kun je in principe het CooL programma op kosten van de zorgverzekeraar volgen, ook zonder dat je eigen risico wordt aangesproken.
Het contracteringsbeleid is echter niet bij alle zorgverzekeraars hetzelfde.

 

De VitaliteitsFactor heeft met de meeste zorgverzekeraars contracten gesloten. Dan verloopt de declaratie rechtstreeks via je zorgverzekeraar. Sommige zorgverzekeraars werken met een individuele machtiging en soms kan het zijn dat je zelf de factuur krijgt en die bij je zorgverzekeraar moet indienen (restitutie). Check dus altijd even hoe het bij jouw zorgverzekeraar is geregeld.

Laat je ontdekken aan welke leefstijlknoppen jíj kunt draaien voor een gezonder gewicht en meer energie.

Op een duurzame en verantwoorde manier
met De VitaliteitsFactor op pad naar
de vitaalste versie van jezelf

Ga jij voor de vitaalste versie van jezelf?

Neem dan contact met ons op!

Ben je geïnteresseerd in het CooL programma? Heb je nog vragen?

Mail gerust via info@devitaliteitsfactor.nl of
bel via nummer (06) 133 051 49